Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ Η
Υπατία (370-418 μ.Χ.) υπήρξε νεοπλατωνική φιλόσοφος και μαθηματικός.
Έζησε και δίδαξε στην Αλεξάνδρεια όπου και δολοφονήθηκε από όχλο που
αποτελείτο από φανατικούς χριστιανούς.
Κόρη
του μαθηματικού και αστρονόμου Θέωνα, έλαβε με τις φροντίδες του
πατέρα της την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και ταξίδεψε στην Αθήνα και
στην Ιταλία. Στην Αθήνα παρακολούθησε μαθήματα στη νεοπλατωνική σχολή
του Πλούταρχου του Νεότερου και της κόρης του Ασκληπιγένειας αλλά
μαθήτευσε και
κοντά στο Πρόκλο και τον Ιεροκλή. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια, έγινε επικεφαλής της εκεί σχολής των Πλατωνιστών (400 μ.Χ.), δίδαξε φιλοσοφία και μαθηματικά
και αποτέλεσε πόλο έλξης για τους διανοούμενους της εποχής ενώ έκανε και εκτενή και ουσιώδη σχόλια στα μαθηματικά έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου. Δυστυχώς παρότι η .......
ίδια η Υπατία υπήρξε πολυγραφότατη κανένα από τα έργα της δεν σώζεται και έχουμε μόνο αναφορές για αυτά. Πολλοί από τους μαθητές της ανήκαν στους ανώτατους κύκλους της αριστοκρατίας της πόλης και έγιναν σημαντικές προσωπικότητες, όπως ο έπαρχος της Αλεξανδρείας Ορέστης. Η ίδια επηρεάστηκε φιλοσοφικά από τους νεοπλατωνικούς Πλωτίνο και Ιάμβλιχο.
κοντά στο Πρόκλο και τον Ιεροκλή. Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια, έγινε επικεφαλής της εκεί σχολής των Πλατωνιστών (400 μ.Χ.), δίδαξε φιλοσοφία και μαθηματικά
και αποτέλεσε πόλο έλξης για τους διανοούμενους της εποχής ενώ έκανε και εκτενή και ουσιώδη σχόλια στα μαθηματικά έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου. Δυστυχώς παρότι η .......
ίδια η Υπατία υπήρξε πολυγραφότατη κανένα από τα έργα της δεν σώζεται και έχουμε μόνο αναφορές για αυτά. Πολλοί από τους μαθητές της ανήκαν στους ανώτατους κύκλους της αριστοκρατίας της πόλης και έγιναν σημαντικές προσωπικότητες, όπως ο έπαρχος της Αλεξανδρείας Ορέστης. Η ίδια επηρεάστηκε φιλοσοφικά από τους νεοπλατωνικούς Πλωτίνο και Ιάμβλιχο.
Επειδή
η δράση της θεωρήθηκε επικίνδυνη για την εξάπλωση του Χριστιανισμού,
σταδιακά καλλιεργήθηκε κλίμα εναντίον της που οδήγησε στη βίαιη
δολοφονία της από τον όχλο ή από ομάδες φανατικών μοναχών. Παρότι η
ίδια είχε πολλούς φίλους χριστιανούς, για την ίδια προτίμησε να μείνει
πιστή στις αρχαιοελληνικές παραδόσεις. Το μανιασμένο πλήθος την
ξεγύμνωσε και τη πετροβόλησε μέχρι θανάτου, στη συνέχεια το πτώμα της
διαμελίστηκε και κάηκε στη πυρά. Ηθικός αυτουργός θεωρήθηκε ο επίσκοπος
της Αλεξάνδρειας, Κύριλλος, ο οποίος είχε έρθει σε μεγάλη αντίθεση με
τον Ρωμαίο Κυβερνήτη της Αιγύπτου και φιλικά διακείμενου προς την
Υπατία, Ορέστη.
Η
μνήμη της Υπατίας πιθανώς τιμάται από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στο
πρόσωπο της Αγ. Αικατερίνης της Αλεξάνδρειας. Κατά άλλους αυτή είναι
διαφορετικό πρόσωπο, μια άλλη χριστιανή Αλεξανδρινή διανοούμενη που
δολοφονήθηκε ένα μήνα πριν την Υπατία.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου