M A N I E R
this site the web

Οι ελίτ και οι στρεβλώσεις των λέξεων

Από την : ΚΑΤΕ ΚΑΖΑΝΤΗ    Η θεωρία των ελίτ είναι μια παλιά υπόθεση στην ιστορία του πνεύματος. Την απαντάμε, σπερματικά, στον πλατωνικό λόγο αλλά και σε αυτόν του Νίτσε, μέχρι που συστηματοποιείται κατά την αρχή του 20ου αιώνα. Είναι στη βάση της μια θεωρία εξόχως συντηρητική, αφού καθαγιάζει τις ανισότητες, απολυτοποιεί τις σχέσεις εξουσίας –ομάδες ικανών που εναλλάσσονται, σε 
αντιδιαστολή με τις μάζες- και αρνείται την ιστορική πρόοδο. Ανώτατα στρώματα, προσοντούχοι φυσικώ τω τρόπω, επιφορτίζονται τη διακυβέρνηση, ελέγχοντας τους μηχανισμούς άσκησης της εξουσίας, άρα και τη δημόσια σφαίρα, αλλά και την ανάπτυξη του πνευματικού πολιτισμού.
Οι άλλοι, οι μάζες, μένουν να εξουσιάζονται, αφού για τίποτα άλλο δεν κρίνονται ικανοί. Όσο για τη λαϊκή κυριαρχία, τούτη εξαποστέλλεται στη σφαίρα του μύθου. Στους παράδοξους καιρούς μας, έτσι όπως δημόσια λέγεται ο όρος ελίτ, ποια σχέση μπορεί να έχει με τις εν λόγω θεωρίες; Εξακολουθεί να υποδηλώνει τους εκλεκτούς μιας κοινωνίας, τους ευνοούμενους της φύσης, τους άρχοντες του συστήματος; Και, αν ναι, γιατί, όταν ακούγεται, συνήθως παραπέμπει σε ομάδες εργαζομένων; Η κινητικότητα των ελίτ είναι τέτοια που φτάσαμε στο σημείο να συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτές οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας; Διότι, δεν εξηγείται διαφορετικά το γεγονός πως οι απολυμένοι της Ολυμπιακής, για παράδειγμα, που έκλεισαν την Πανεπιστημίου τις προάλλες, διεκδικώντας τις αποζημιώσεις τους, παρουσιάζονται ως κομμάτι των ελίτ. Προηγήθηκαν δε ως τέτοιοι, οι υπάλληλοι του ΟΤΕ, οι λιμενεργάτες κ.ο.κ.
Οι άνθρωποι δηλαδή που κατά παράδοση ανήκαν στις λεγόμενες παραγωγικές – εργατικές τάξεις, τόσο ανέβηκαν στην κοινωνική ιεραρχία ώστε έπαψαν να συναποτελούν τη μάζα και βρέθηκαν να ελέγχουν την εξουσία και τους μηχανισμούς της; Για τις θεωρίες των ελίτ, βέβαια, που αντιτίθενται στο μαρξισμό, ο ταξικός χαρακτήρας της κοινωνίας δεν υφίσταται, όπως δεν υφίστανται και οι κοινωνικές συγκρούσεις. Οπότε, πώς γίνεται να μαθαίνουμε για την ύπαρξη ομάδων ελίτ στους κόλπους των εργαζομένων κατά τη διάρκεια διεκδικήσεων, άρα και συγκρούσεων;
Η στρέβλωση είναι προφανής. Αυτό που στη μαρξιστική σύλληψη ονομάζεται κυρίαρχη τάξη, οι οικονομικά ισχυροί κοντολογίς, συνταυτίζεται εν πολλοίς με το κράτος. Έτσι, τεχνηέντως, αλλάζει την χρήση - ερμηνεία των όρων, μέσω των ΜΜΕ: στο δημόσιο λόγο ο όρος ελίτ πλέον χρησιμοποιείται καταχρηστικά όπως και τα συνώνυμα, κατέχοντες, ρετιρέ κ.λπ. Εκεί, δεν συμπεριλαμβάνονται οι χαρισματικοί, απαραίτητοι για την σταθερότητα και την ευνομία, ούτε καν οι ομάδες του κεφαλαίου που συναποτελούν την κατά Μαρξ άρχουσα τάξη. Όποιοι διαθέτουν κατιτίς παραπάνω από τα στοιχειώδη για την επιβίωση συγκροτούν μια νέα ομάδα, που δεν ανήκει σε συγκεκριμένη κοινωνική τάξη, ονομάζεται ελίτ αλλά δεν είναι, αφού είναι προφανές πως πρόσβαση στην εξουσία δεν μπορεί να έχει.
Μισθωτοί κατ’ ουσία -απλώς καλύτερα πληρωμένοι από άλλους, με καλύτερες συνθήκες δουλειάς ίσως- δεν κατέχουν μέσα παραγωγής, είναι επομένως εκμεταλλευόμενοι. Όχι για ένα κομμάτι ψωμί φυσικά, αλλά ίσως και για μια φέτα παντεσπάνι. Ούτως ή άλλως, όμως, το μόνο που κατέχουν είναι η εργατική τους δύναμη, και αυτήν πωλούν, αν και όποτε μπορούν. Για του λόγου το αληθές, στην περίπτωση των απολυμένων της Ολυμπιακής η αγορά δεν αγόρασε. Οι όροι της εκμετάλλευσης αναπαράγονται με μειώσεις μισθών, απολύσεις, αντισυνδικαλιστική πρακτική.
Προς τι λοιπόν όλο αυτό το παιχνιδάκι με τις λέξεις; Αν δεχθούμε πως ο κοινωνικός μετασχηματισμός δεν έρχεται εκ θεού αλλά μέσα από αγώνες και συγκρούσεις, κάποιος κατεργάρης, τουτέστιν οι αληθινές ελίτ, ωφελείται από τη συντήρηση του αυτού συστήματος. Πώς, λοιπόν, οι από πάνω μπορούν να επιτύχουν την εξόντωση των από κάτω; Μα με το παμπάλαιο «διαίρει και βασίλευε», που πάει να πει ενδοταξική σύγκρουση, ώστε να αδυνατίσει ο αντίπαλος. Έτσι, σήμερα εχθρός του λαού είναι ο της Ολυμπιακής, αύριο ο δάσκαλος, μεθαύριο ο νοσοκομειακός γιατρός και η αλυσίδα δεν έχει τέλος. Οι ιδεολογικοί μηχανισμοί κάνουν καλή δουλειά. Ο πειθαναγκασμός των μαζών είναι εδώ. *Βιλφρέντο Παρέτο, Γκαετάνο Μόσκα, Ορτέγκα υ Γκασέτ κ.ά.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο θάνατός τους, η ντροπή μας

Ο θάνατός τους, η ντροπή μας
AYLEN KURDI Το μικρό σου κορμάκι έστεκε ακίνητο στην ακτή Σιωπούσε μα συνάμα ούρλιαζε Εσύ πιο πολύ από τον καθένα μας έπρεπε να γελάς με χάδια και παιχνίδια στα γόνατα του πατέρα στην αγκαλιά της μητέρας Όμως όχι Δεν θα προλάβεις να μεγαλώσεις Να ζυγίσεις τις ομορφιές και τις ασχήμιες του κόσμου Να ψηλώσεις σαν τα λιόδεντρα του τόπου σου Πρόλαβες ίσως να κλάψεις γιατί σε τρόμαξε μια βόμβα Η Συρία ήταν λενε μια όμορφη χώρα Τώρα στη Συρία αντηχούν τα πιο θλιμμένα τραγούδια Από τη Δαμασκό μέχρι το Χαλέπι από τη Χόμς μέχρι τη Λαττάκεια και από τον φοβο στέρεψαν τα στήθια των γυναικών από γάλα Θα έπρεπε τωρα να παίζεις να νιώθεις τη ζεστασιά του ήλιου στο προσωπάκι σου Μαζί με τ'άλλα παιδιά Δεν πρόλαβες να μάθεις όμως πως άνθρωποι πεθαίνουν και ξεριζώνονται για να πλουτίζουν οι φταίχτες Αυτό δεν είναι ποίημα Είναι κραυγή Έκκληση για βοήθεια Στον πόλεμο η ποιήση είναι μονάχα ψέμα Η αλήθεια βρίσκεται στο μικρό σου κορμάκι που ακίνητο στην ακτή σιωπούσε μα συνάμα ούρλιαζε γιατί πάνω του διαγραφόταν η ξεφτίλα όλου του κόσμου Η ντροπή μας Νεφέλη AYLAN KURDI جسدك الصغير مسجى على الشاطىء ساكتا ولكنه يهدر فأنت اكثر من اي منا كان من المفترض ان تضحك بالمداعبات وبالعابك على ركبتي والدك او في حضن امك لكن لا.. لم تستطع ان تكبر كي تزن جمال وقبح هذا العالم ام تستطع ان تطول لتنتصب كشجر الزيتون في بلدك . قد تكون قد بكيت لخوفك من قذيفة انفجرت سوريا كانت بلد جميل كما يقولون في سوريا الان لا تسمع الا الترانيم الحزينة من دمشق حتى حلب من حمص حتى اللاذقية ومن الخوف جف الحليب في صدور الامهات كان من المفترض ان تكون الان تلعب ان تلفح الشمس وجهك الصغير ومع اقرانك الاخرين لكنك لم تستطع ان تدرك ان اناسا يموتون واخرون يقتلعون من بلادهم كي يزيد غنى المسؤولين عما يجري هذا ليس شعرا انه صرخة انه نداء للنجدة والمساعدة ففي الحروب لا يعدو الشعر سوى كذبة الحقيقة مسجاة هناك في جسدك الصغير والذي بلا حراك سجي على الشاطىء صامتا ولكنه يهدر ففوقه رسمت مهزلة هذا العالم باسره وفوقه رسم عارنا . نيفيلي
 

W3C Validations

Ένα blog που λέει... οχι, σε κάθε είδους κάγκελα ...ο καθένας μπορεί να σπάσει τα μικρά η μεγάλα κάγκελα που τον περικλείουν.....

Usage Policies

Διαβάστε περισσότερα...